Visar inlägg med etikett sommar 2011. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett sommar 2011. Visa alla inlägg

måndag 15 augusti 2011

lek och lek och lek

Imorse gick det undan med frukost, påklädning och tandborstning. Vi hade date med syster och barn på Lek o bus. En kvart före öppning stod vi utanför och tankade i oss extra energi i form av frukt. Den energin brände barnen första timmen! Vi hade en bra förmiddag, barnen frick sköta sig "själva" med extra koll genom näten bara. Det gick över förväntan och emellanåt kunde vi sitta och prata. Lyckades tydligen pricka in samma dag som morfar Jans andra barnbarn så en liten "kusinträff" med 8 barn ägde rum vid vulkanrutchekanans fot. Efter tre timmar begav vi oss mot Gyllene måsen för finlunch.

Med mig hem till Kumla fick jag sedan inte bara två trötta barn utan tre. Nora följde med oss för lek och övernattning. Tjejerna har lekt hela eftermiddagen, nu sover de sött på Virans rum. Hampus studsade iväg till kompisen S för mer lek när vi kom hem. Att de orkar?

Imorgon är min sista lediga dag på det här sommarlovet. Jobbförberedelserna är i full gång. Jag vill ha något superkuligt projekt att pyssla med i höst. Frågan är om jag har kommit på något passande?! Ska klura vidare.

söndag 7 augusti 2011

helgen

Trots ostadigt väder så lyckades vi pricka in både utefika och grill med tillhörande uppätning utomhus hos M & H igår. Barnen kom igång och lekte för fulla muggar. När tårarna sprutade rakt ut på lillasyster var det dags att bege sig hemåt. Båda barnen var trötta och väldigt nöjda med eftermiddagen/kvällen. Tack! Idag var det dags för höstens första fotbollsträning, mamman och pappan ställde in den och vi tittade på Harry Potter istället. Filmen var väl spännande tyckte Hampus så efter drygt halva tog vi paus. Eftermiddagen tillbringades i Örebro hos pappa och Gittan för att fira lilla, lilla Sandra som blir 18 år om några dagar. Hur är det möjligt?! Lilla skruttan, jag minns när hon fyllde tre (?) och fick en trehjuling, nu är det dags för körkort! Goda tårtor slank ner och såklart var jag tvungen att mysa med släktens egna lilla Harry.

Kvällens träningspass tackar jag makarna Fastberg för. Tack tack!!! Jag tänkte på er hela tiden när jag pressade mig runt 4 varv. Usch var jobbigt det var och tvi vale vad lat jag blivit. Jag orkar inte/vill inte pressa på utan nöjer mig med att springa i behagligt tempo. Finns det ingen som vill vara sparringpartner till mig i spåret? ca 4:45-5:00 min/km tempo vill jag löpa i.

fredag 5 augusti 2011

plask


Ja ni ser ju själva kan man annat än älska denna badplats?!

sandigt


På vägen till vårt bästaste badställe finns den här sandgropen och vi kan inte passera utan att Hampus säger att han vill klättra där. När jag är på väg till badet vill jag ju bara komma fram och efter badet känns det inget vidare att skita ner sig i en sandgrop, så vi har aldrig stannat där. Igår chockade jag barnen genom att svänga in och släppa ut dem i jättesandlådan. De for upp och ner, rutchade på bakarna nerför och hade jättekul en lång stund. Vi for sedan vidare till badplatsen och sköljde bort sanden. Det är så lätt att säga ja och göra barnen nöjda.

onsdag 3 augusti 2011

sommarregn

Elvira är hämtad och Hampus är lämnad. Inatt är det ombytta roller som gäller. I samband med bytet blev det ett par timmar vid sjön. Barnen blir modigare och modigare när det gäller att hoppa och doppa. Dagens badutflykt slutade med regn. Vi simmade såklart en stund i det sköna regnet. I bilen hem mot Kumla kom det en störtskur så då var jag glad att vi och grejerna redan var under tak. Elvira måste ha haft en jobbig gårdag och natt för hon vägrar att vakna efter bilresan hem. Jag känner mig själv något lat, straffas väl för detta ikväll när det ska nattas barn...

Hampus och mormor ska meta så vi har idag inhandlat det snyggaste metspöt på Kumlas Jakt- och fiskeaffär. Guldigt och rött, ska det va så ska det! Maskarna ska mormor plocka upp ur komposten med engångshandskar, jag önskar att jag fick vara med på en antagligen legendarisk metning!

tisdag 2 augusti 2011

trevlig tisdag

Elvira blev hämtad av mormor på förmiddagen. Det var dock inte så lätt för mormor att få med sig ungskrutten hem. Hon skulle bara klippa lite i en tidning, hon skulle gärna läsa ett par-fyra böcker också. In i det sista försökte hon sedan att få med sig storebror, tryggheten, Hampus på sovabortaäventyret. Han tackade nej. Efter löfte om att få åka till kusin Nora och leka så hoppade lillfisen med mormor till hennes bil. Jag har nu ikväll fått rapport om att barnet sover. Skönt.
När Hampus och jag blev själva packade vi strandfilten och Harry Potter och for till badet. Vi varvade bad med spännande läsning, så gott det nu går att läsa spännande i den ljudmiljön som var nere på Djupadalsbadet...
I sällskap med grannarna cyklade vi ut till Sannahed och Ica Maxi arena. Där var vi med och hejade fram Indianerna till ännu en seger. Härligt väder och lagom spännande match. Cykelturen hem blev också spännande med granntanten som höll på att stå på öronen med en tappad kedja och något överförfriskade personer på omkörning på smal cykelväg inklusive två tävlingsgalna 6-åringar. Nu är vi hemma och jag ska njuta av att sova heeela natten utan Elviras armar och ben fladdrande i min säng.

söndag 31 juli 2011

sol och bad

Blå himmel och solsken utanför sovrumsfönstret när vi vaknade. Härligt! Jag tog en tidig cykeltur för att ge mina arma ben lite "rörelsevila". Sedan packades matsäck för en dag vid sjön. Vi har badat och plaskat, övat att flyta som Robin Hood pilar och spelat beach-tennis. En mycket lyckad dag vid min lilla sjö. Jag förlorade en lins i vattnet så imorgon får det bli brillor annars kanske veckans utlovade sol ruinerar mig, och det vill jag ju inte!

När Hampus skulle hoppa i säng såg jag att hans rygg var alldeles rosa och talade om det för honom. Han svarade bara nöjt att han gillar rosa. Tur det men jag har nog slarvat ordentligt med smörjan idag, aja baja på mig!

lördag 30 juli 2011

träningen i juli

Jag summerar månadens träning och konstaterar att jag hunnit springa 107 km den här månaden. Jag har varit ute vid 16 tillfällen. De allra flesta passen är roliga och jag njuter av att springa men så finns det de gångerna när allt känns tungt. Spåret är blött, benen är tunga och jag undrar varför? För att bibehålla lusten ska jag försöka variera träningen mer och kanske hitta någon att springa tillsammans med. Den 18 augusti ska jag springa 10 km på Blodomloppet. Som ett mindre mål på vägen dit (och efter) ska jag försöka pressa min tid på 2,5 km till 10 blankt. lite läbbigt att ha det på pränt men det ska väl vara fullt möjligt att uppnå, nästa steg är sedan att kapa några minuter på 5 km.


Bästa tiden på 2,5 km (ett varv):
11:07 (-53 sek från juni)
Bästa tiden på 3 km:
juli: 12:58 (-52 sek från juni)
Bästa tiden på 5 km:
24:02 (-54 sek från i juni)

Bästa tiden på 10 km: 52 min i spåret


Jag har kört fler intervallpass: 500 meters, 3 minuters, 1 km, 2 km. Svinjobbigt men det verkar ge resultat.

Jag har sprungit 9-11 km vid tre tillfällen. Känns bra!

Jag är rätt säker på att klara mitt mål: 10 km under 50 minuter

lördag 16 juli 2011

Dovrasjödalen



Idag styrde vi näsorna mot Östansjö och Dovrasjödalen. Vi tänkte vandra runt den norra sjön men redan på väg till själva leden började det regna. Vi tryckte in oss under några täta granar och väntade, det visade sig vara ett fint sommarduggregn så vi bestämde oss för att fortsätta vandringen. Barnen var så duktiga och knatade på utan gnäll. Totalt gick vi en slinga på 5,3 km och det tycker jag är ganska bra promenerat av våra små. Leden gick upp och ner på berghällar som slipats av inlandsisen, vi spanade in isräfflor och pratade istid. Mamma läraren kan naturligtvis inte låta bli att "undervisa" om intressanta saker längs vägen. Vi har haft artkunskap och gissat bajset. Vi har luktat på blöta granar och känt på de små grodorna som verkligen fanns i mängder på stigarna. (Man kan inte låta bli och tänka på alla små grodor som måste bli trampade på under en dag.)
Vi har suttit ner och fikat, vilat och pausat med blåbär, skogshallon, smultron och lingon.
En härlig utflykt tycker jag och mannen ställer upp som den goda familjefar han är...

onsdag 6 juli 2011

vilodag

Vilodag. Känns skumt att inte hoppa i löparkläderna och lufsa iväg. Samtidigt så har jag känt av en höft, höftböjarmuskel?, så lite vila kanske inte är så fel i alla fall. Imorgon blir det milen, 4 varv i spåret. Jag törs inte ge mig på asfalt med tanke på hur ont jag fick i benen sist, men ju mer muskler jag bygger i benen desto mindre ont borde det väl göra?!

Idag har jag och barnen varit i Hallsberg och loggat två cacher. Att jag varit uppe i typ tre stora träd och letat efter en tredje behöver jag ju inte nämna...

Hampus har lekt med kompisar och jag har plöjt en halv deckare i solstolen. Semester var det visst det kallades!

måndag 4 juli 2011

utflykt till högen

Nöjda barn, nöjd mamma men mer om det i nästa inlägg...

Samma bana som igår fast lite mer från ovan.

lördag 2 juli 2011

regn, tråkigt?!


När regnet öste ner utanför frukostfönstret så föreslog jag för Elvira att vi skulle gå ut och testa vattenbanan. Hon var inte sen att hänga på. Vi hoppade i regnkläder och gick ut. Hon var nu lite frågande: Inga skor? När sen hennes tokiga mamma slängde sig nerför backen med kläderna på så gjorde hon likadant.

Häromdagen lektes det i den i fullt solsken, idag körde vi en stund i regnet. Kul båda gångerna. Självklart avslutades utevistelsen med vattenpölshoppning.

Nu ikväll har hela Skogsbacken en gemensam grillning och samkväm. Vi åt hemma och lade barnen för natten och sedan har jag suttit ute och babblat med goda grannar. Fantastiskt att något liknande kan genomföras i ett villaområde 2011. De gamla i gemet berättade om liknande fester när husen var nybyggda för 35 år sedan. Det hänger i än, kul att se vilka som bor här i området. Imorgon ska jag spela golf! Galet kul men samtidigt nervöst. Har inte spelat på 6 år!

torsdag 30 juni 2011

juni månad

Summerar månadens träning och konstaterar att jag hunnit springa 36,5 km i spåret plus att jag vanligvis springer vägen dit som jag gissar är ungefär 900 meter, alltså ytterligare 1,8 km per tillfälle (när jag inte genar genom skogen hem med benen i kors...) Jag har varit ute vid 7 tillfällen (11-30 juni)

Bästa tiden på 2,5 km (ett varv): 12 minuter

Bästa tiden på 3 km: 13 min 50 sek

Bästa tiden på 5 km: 24 min 56 sek

Under nästa månad ska det bli fler intervallpass, jag måste också öka längden och kunna dra en mil. Jag funderar på om jag klararmitt mål, 10 km på mindre än 50 minuter, redan på Blodomploppet den 18 augusti? Tävling är ju tävling, då ökar jag med automatik.

lycka

Lycka är att få springa runt naken på gräsmattan
och sköta vattenslangen alldeles själv.
(Elvira 3 år och 4 månader)

torsdag 16 juni 2011

då blir barna fulla med sommar och bena blir fulla med spring

Sommarfest på förskolan med sång av barnen på kullen.
Tack för ett trevligt framträdande och glad sommar till all gullig personal.

onsdag 8 juni 2011

lego




mer legoland

Gummibåtar i en vattenbana, de landade med ett splasch!

Så här blöt kunde man bli...


Lyckan var total när Elvira träffade en livs levande prinsessa. Tänk att hon bodde där på Legoland! Elvira vågade till och med klappa på henne...

legoland




hemresan

Syskonen utanför hotellet i Vejle.

Kändes så rätt när regnet föll och vi satt i bilen på väg hem.

Härjiga Hulda i farten på färjan.

Hampus har land i sikte.