måndag 15 augusti 2011
lek och lek och lek
söndag 7 augusti 2011
helgen
fredag 5 augusti 2011
sandigt


På vägen till vårt bästaste badställe finns den här sandgropen och vi kan inte passera utan att Hampus säger att han vill klättra där. När jag är på väg till badet vill jag ju bara komma fram och efter badet känns det inget vidare att skita ner sig i en sandgrop, så vi har aldrig stannat där. Igår chockade jag barnen genom att svänga in och släppa ut dem i jättesandlådan. De for upp och ner, rutchade på bakarna nerför och hade jättekul en lång stund. Vi for sedan vidare till badplatsen och sköljde bort sanden. Det är så lätt att säga ja och göra barnen nöjda.
onsdag 3 augusti 2011
sommarregn
Hampus och mormor ska meta så vi har idag inhandlat det snyggaste metspöt på Kumlas Jakt- och fiskeaffär. Guldigt och rött, ska det va så ska det! Maskarna ska mormor plocka upp ur komposten med engångshandskar, jag önskar att jag fick vara med på en antagligen legendarisk metning!
tisdag 2 augusti 2011
trevlig tisdag
söndag 31 juli 2011
sol och bad
När Hampus skulle hoppa i säng såg jag att hans rygg var alldeles rosa och talade om det för honom. Han svarade bara nöjt att han gillar rosa. Tur det men jag har nog slarvat ordentligt med smörjan idag, aja baja på mig!
lördag 30 juli 2011
träningen i juli
Jag summerar månadens träning och konstaterar att jag hunnit springa 107 km den här månaden. Jag har varit ute vid 16 tillfällen. De allra flesta passen är roliga och jag njuter av att springa men så finns det de gångerna när allt känns tungt. Spåret är blött, benen är tunga och jag undrar varför? För att bibehålla lusten ska jag försöka variera träningen mer och kanske hitta någon att springa tillsammans med. Den 18 augusti ska jag springa 10 km på Blodomloppet. Som ett mindre mål på vägen dit (och efter) ska jag försöka pressa min tid på 2,5 km till 10 blankt. lite läbbigt att ha det på pränt men det ska väl vara fullt möjligt att uppnå, nästa steg är sedan att kapa några minuter på 5 km.
Bästa tiden på 2,5 km (ett varv): 11:07 (-53 sek från juni)
Bästa tiden på 3 km: juli: 12:58 (-52 sek från juni)
Bästa tiden på 5 km: 24:02 (-54 sek från i juni)
Bästa tiden på 10 km: 52 min i spåret
Jag har kört fler intervallpass: 500 meters, 3 minuters, 1 km, 2 km. Svinjobbigt men det verkar ge resultat.
Jag har sprungit 9-11 km vid tre tillfällen. Känns bra!
Jag är rätt säker på att klara mitt mål: 10 km under 50 minuter
lördag 16 juli 2011
Dovrasjödalen


Idag styrde vi näsorna mot Östansjö och Dovrasjödalen. Vi tänkte vandra runt den norra sjön men redan på väg till själva leden började det regna. Vi tryckte in oss under några täta granar och väntade, det visade sig vara ett fint sommarduggregn så vi bestämde oss för att fortsätta vandringen. Barnen var så duktiga och knatade på utan gnäll. Totalt gick vi en slinga på 5,3 km och det tycker jag är ganska bra promenerat av våra små. Leden gick upp och ner på berghällar som slipats av inlandsisen, vi spanade in isräfflor och pratade istid. Mamma läraren kan naturligtvis inte låta bli att "undervisa" om intressanta saker längs vägen. Vi har haft artkunskap och gissat bajset. Vi har luktat på blöta granar och känt på de små grodorna som verkligen fanns i mängder på stigarna. (Man kan inte låta bli och tänka på alla små grodor som måste bli trampade på under en dag.)onsdag 6 juli 2011
vilodag
Idag har jag och barnen varit i Hallsberg och loggat två cacher. Att jag varit uppe i typ tre stora träd och letat efter en tredje behöver jag ju inte nämna...
Hampus har lekt med kompisar och jag har plöjt en halv deckare i solstolen. Semester var det visst det kallades!
måndag 4 juli 2011
lördag 2 juli 2011
regn, tråkigt?!

När regnet öste ner utanför frukostfönstret så föreslog jag för Elvira att vi skulle gå ut och testa vattenbanan. Hon var inte sen att hänga på. Vi hoppade i regnkläder och gick ut. Hon var nu lite frågande: Inga skor? När sen hennes tokiga mamma slängde sig nerför backen med kläderna på så gjorde hon likadant.torsdag 30 juni 2011
juni månad
Bästa tiden på 2,5 km (ett varv): 12 minuter
Bästa tiden på 3 km: 13 min 50 sek
Bästa tiden på 5 km: 24 min 56 sek
Under nästa månad ska det bli fler intervallpass, jag måste också öka längden och kunna dra en mil. Jag funderar på om jag klararmitt mål, 10 km på mindre än 50 minuter, redan på Blodomploppet den 18 augusti? Tävling är ju tävling, då ökar jag med automatik.





















