lördag 16 juli 2011

Dovrasjödalen



Idag styrde vi näsorna mot Östansjö och Dovrasjödalen. Vi tänkte vandra runt den norra sjön men redan på väg till själva leden började det regna. Vi tryckte in oss under några täta granar och väntade, det visade sig vara ett fint sommarduggregn så vi bestämde oss för att fortsätta vandringen. Barnen var så duktiga och knatade på utan gnäll. Totalt gick vi en slinga på 5,3 km och det tycker jag är ganska bra promenerat av våra små. Leden gick upp och ner på berghällar som slipats av inlandsisen, vi spanade in isräfflor och pratade istid. Mamma läraren kan naturligtvis inte låta bli att "undervisa" om intressanta saker längs vägen. Vi har haft artkunskap och gissat bajset. Vi har luktat på blöta granar och känt på de små grodorna som verkligen fanns i mängder på stigarna. (Man kan inte låta bli och tänka på alla små grodor som måste bli trampade på under en dag.)
Vi har suttit ner och fikat, vilat och pausat med blåbär, skogshallon, smultron och lingon.
En härlig utflykt tycker jag och mannen ställer upp som den goda familjefar han är...

3 kommentarer:

. sa...

Värsta naturfotografen! Vilka fina bilder!

Sara sa...

Jättehärliga bilder!

The Hawk sa...

Visst var det fint! Och jag håller med, härliga bilder.