måndag 4 maj 2009

i trädgården

Vi står inför ännu en sommar med igelkottsbajs på gräsmatta och stenplattor. Blä! Imorse iakttog jag en bjässe som knatade runt och åt (mask?) helt ogenerat på vår baksida. Knappt jag vågade mig ut efter tidningen. Loppdjuret smet iväg mot grannen. Förra året hade vi igelkottsbebisar på gatan. Mysigt men mamman fräste elakt minns jag. Hoppas, hoppas att den valt att bo någon annanstans än under vår trapp. Vill ju inte sitta och vara livrädd när man tar sitt morgonkaffe utan strumpor och skor. Första sommaren vi bodde här var Hampus rätt liten. Han satt mest där man satte honom. Jag satte honom på en filt och när jag tittade till så hade han jord i munnen, eller just det det var ju inte jord utan bajs. Igelkottsbajs!


Nu när det blommor som vackrast i alla trädgårdar minns jag detta. Tyvärr har vi inga träd med vackra blommor i år heller. Träden får ju gärna fortsätta vara vackra sedan efter blomningen i maj. Tips, någon?

1 kommentar:

Pz2 sa...

Med tanke på att vi bor i skogen och här finns orm så vårdar jag mina loppbärande igelkottar med stor omsorg. Jag övertygar mig själv om att ormarna inte gillar att det springer runt igelkottar på tomten och därför väljer att stanna i skogen =)