måndag 7 mars 2011

humör, del 2

Är fem-sexåringar normalt lite argare/hetsigare än andra?
Far och son spelade tevespel, fotboll. Mor och dotter satt i ett angränsande rum och läste böcker.
När jag blivit förvånad flera gånger för att Hampus vrålat rakt ut över spelet (det var orättvist och han räddade minsann och Bosse fuskade osv.) gick jag och avslutade det. Då skriker min stora lilla femåring: Djävulmamma, dumma mamma osv.
Dumma mamman skickar raskt in sonen på rummet och greppar den fetaste, rödaste tuschpennan som ägs och river ner kalendern från köksväggen och älgar in på den grinande sonens rum. Dumma djävulmamman förklarar att hon inte finner sig i att bli kallad så och kryssar fräckt över den kommande veckan med tjocka, röda kryss. Varje kryss symboliserar en dag utan tevespel. Sorg. Stor sorg och bedrövelse i flera minuter i lilla sonens hjärta. Jag hoppas lite att han kände sig sorgsen över att ha kallat mig för djävulmamma. Hoppas kan jag ju...

1 kommentar:

The Hawk sa...

Grymma mamma!

Nej men uppriktigt sagt, jag förstår dig fullt och fast och jag tycker konsekvensen var fullt rimlig.