lördag 23 oktober 2010

barnkalas

Imorse flög vi ur sängarna för att hinna fixa färdigt till dagens barnkalasande som skulle äga rum i skogen. Kaffe skulle bryggas. saft blandas. Korvar packas. Piñata gömmas. Ballonger och ledtrådar skulle placeras på väl valda ställen i skogen. I god tid, en timme, innan gästerna var vi på plats och grejade. Jag blåste ballonger så att mina blåsmuskler höll på att spricka. Fy för svårblåsta ballonger. (Någon som har en ballongpump som fungerar? Märke?)

Gästerna trillade in en efter en och Hampus öppnade presenter för glatta livet. Han fick så fina grejer att man nästan skäms för att bjuda så många kompisar. Jag hoppas att han tackade artigt för allting (vi rollspelade nämligen den proceduren i sängen imorse).

En snabb skattjakt genom skogen ledde fram till den numera omtalade Piñatan. Alla barnen radade upp sig på led och fick ett träsvärd att tjonga på med. Kändes lite konstigt att stå och heja på dem att slå till piraten så att han skulle gå sönder. Nästa gång får det nog vara ett ting. "Bra smäll han fick en bula på pannan". Vi bytte träsvärdet mot ett brännbollsträ för att få lite mera kraft i slagen. När alla slagit tre gånger började piraten spricka och efter en bra träff av en förskolekompis till Hampus så rasade godispåsarna ut. Tyvärr har jag inga livebilder, jag var liksom lite upptagen med att hålla ledet på avstånd från baksvingar och tappade brännbollsträn.

Vi var lite tveksamma till att ha kalaset ute i slutet av oktober men nu vet vi att det fungerar. De allra flesta barnen hade bra med kläder på sig och jag hörde ingen liten som frös. Däremot såg några mammor lite kylslagna ut. Kaffet gick åt och det smakade bra med korv och bröd. Vi är inte heller helt slut efter att ha haft ett 40-tal gäster utan nu kan lördagen rulla på med fotboll och utkörd pizza.

Inga kommentarer: