måndag 22 mars 2010

tjej och kille eller bara barn

Jag har en dotter som gärna är med och väljer vilka kläder hon ska ha på sig. Det får hon vara. Jag brukar vara snabb med att ta fram två tröjor och så får hon välja mellan dem. Lite demokratiskt på en tvåårings nivå.
Jag har en son som inte bryr sig så mycket. Eller som inte har brytt sig så mycket. Det har mest handlat om att han inte vill använda byxor som kittlas. Igår hade han ett par dödsviktiga plåster som alla måste kunna se därav kortärmad tröja. Okej. Idag hade jag plockat fram en ljusrosa t-shirt som han passar så fint i, då börjar han protestera om att rosa är en tjejfärg. Va? Om jag gillar en färg kan jag väl ha den oavsett om jag är tjej eller kille?! tyckte jag då. Sonen menade att alla på förskolan skulle tro att han var en tjej om han hade den tröjan på sig idag. Så det ska bli spännande att höra hur det gått för honom idag. OM han ens tagit av sig sin tjocktröja som han hade utanpå...

Har dessa två varelser skapats av mig och B och omvärlden eller är de skapade långt innan de kommer ut, redan som X och Y:n i pungen?

Jag älskar att diskutera det här med kill och tjejgrejer med Hampus. För ett tag sedan berättade han att han skulle jobba på pappas jobb när han blev stor. Jaha sa vi, kanske det. Eller finns det några andra pojkjobb frågar ungen då. Jag högg direkt med att jo kanske är det viktigt att ha en snopp om man ska städa i killarnas omklädningsrum på badet. Diskussionen kom liksom aldrig igång...

Inga kommentarer: