onsdag 13 januari 2010

ett litet bombhot då och då

Jag vet inte hur det är på andra arbetsplatser men skolan är eller i alla fall har varit ett mecka för planer av alla de slag. Se bara här:
  • miljö- och hälsoplan
  • individuella utvecklingsplaner
  • kompetensutvecklingsplaner
  • kursplaner
  • mobbningsplan (den är ett minne blott i min kommun)
  • likabehandlingsplan
  • skolplan
  • lokal arbetsplan
  • värdegrunsplan
  • BOMBPLAN -vid bombhot

Kan vi som jobbar där alla dessa utantill? Jag skulle ljuga om jag sa ja, de flesta känner vi till och de viktigaste kan vi nästan utantill. Bombplanen hade jag ingen aning om att den fanns förrän häromveckan då en kollega pratade om den. Den är mycket intressant och den kräver att man har den lättillgänglig och en så viktig användbar plan har man ju alltid nära tillhands...(sagt med mycket ironi)

Planen består av en blankett där man ska föra anteckningar när man tar emot bombhotet via telefon. Vi ska då försöka få svar på dessa frågor:

  1. När EXPLODERAR bomben? (va? när vi klipper av den blå sladden???)
  2. Var finns den? (men du det är skönt att lätta sitt hjärta, det kommer att kännas bra för dig sen)
  3. Vad är det för sorts bomb? (jaha en vätebomb men då vet vi. Tack å tack!)
  4. Varför gör du det här? (dålig uppväxt, petad i hockeylaget. Stackars dig!)

Lite längre ner på listan kommer en punkt med att vi ska ringa polisen och dessutom informera krisorganisationen. Vad bra! Det kommer att ordna sig för oss om vi blir bombhotade. Hur skulle det gå för dig på din arbetsplats?

4 kommentarer:

Camilla Krona sa...

Men hallå, hur tänkte dom när de gör en bombplan? Det finns väl viktigare saker. visst akn den va bra att ha men ändå.
Ha det bra i kylan.
Kram Camilla

. sa...

På mitt jobb är damernas omklädningsrum ett skyddsrum, duger det som "plan"?! (Alltså på riktigt, tjocka väggar, säkerhetsdörrar att stänga för osv.)

Sara sa...

Ha ha! Vi har en liknande på mitt jobb! Fast där är punkt nummer tre: "Avlägsna människor från föremålet." Ifall nån inte kan slita sig kanske...

Kram

Hanna sa...

Sara: Är det sant?
Malin: Passa er så att de inte tröttnar på er kärringar eller det kanske är du som tröttnar på de andra...