Här hemma har vi i helgen frossat i en massa godsaker men jag har också frossat i pedagogik. Vilka fantastiska möjligheter till inlärning det finns i vardagen. Jag ser detta mer nu då jag själv har en liten svamp runt mina fötter. Innan jag fick barn kunde jag som lärare tycka och tänka att föräldrar skulle kunna "jobba" lite (mer) med sina barn runt de dagliga aktiviteterna. Hampus är just nu otroligt intresserad av siffror och att räkna (kan det bero på att jag gillar matte?!) Han läser husnummer på alla hus vi ser. Han läser mina böcker och kollar på sidnumren (nördvarning...) Han kollar hastighetsskyltar, jag har dock inte så mycket hjälp av det då han ser den hastigheten som vi lämnar eftersom han åker baklänges. Vi räknar maten vi äter; 214 riskorn, nej inte så men 5 köttbullar eller 2 skedar sås. Vi räknar leksaker, kollar klockan, tänder ljusen i staken (ordningsnummer!)
Undra om jag ska skriva en bok i det här ämnet för min erfarenhet som lärare är att det på många håll finns brister i den grundläggande taluppfattningen. Barn som i årskurs ett inte vet hur många fingrar den har på en hand, inte känner igen siffrorna 1-9, inte vet vad som menas med hälften och dubbelt. Jag kan göra listan längre men vad bryr ni er?
Har fått ett tips på dataprogram med bokstäver, "fem myror är fler än fyra elefanter" så detta spel önskar sig Hampus :-) Som ni vet av tidigare inlägg är han lite intresserad av bokstäver också men där finns mer att lära! Jag är dock lite rädd att göra mer skada än nytta i lärandet av bokstäver, för barn som vet vad bokstaven heter, M (äm) eller R (ärr) kan få problem med att ljuda. Tänk er själva följande ord "äm o ärr" inte så lätt att få det till mor!
Nej nu ska jag sluta mässa och krypa ner i sängen. Imorgon väntar ännu en lärorik dag.
3 kommentarer:
Nu finns det de första bilderna på husen på bloggen:)
Wilma är ointresserad av bokstäver så vi kör också siffror hemma...fast inte sidnummmer...vi håller oss till köttbullar och fingrar.
Kram
Jag känner igen Hampus i min Emil, men Emil hade bokstäver som sitt största intresse. Jag "jobbade" inte mer medvetet än att jag svarade och svarade och svarade... Gustav har börjat fråga mer nu som nioåring än vad han har gjort tidigare, så nu svarar jag på hans kluriga frågor. Senaste frågan var vad "nackdelen" med något är. Kan tänka mig vilken bild han fick av ordet... : )
Kram Anna
Tjena. Klart du ska skriva bok! Jag är inte lika pedagogisk som du... men lite vardagspedagog sådär iaf. Tack för mailet. Testade själv att kommentera hos mig och det gick men det kanske var en tillfällighet. Vi är hemma från sjukan men Veran är ju skruttig... hoppas på snabbt tillfrisknande.
Ska lägga upp lite recept på bloggen sen, så kika in! :-)
Kram kram.
Skicka en kommentar