onsdag 3 december 2008

bokstavligt talat

Är jag utbildad pedagog? Svaret på den frågan är JA men jag har väldigt svårt att omsätta all min pedagogiska kunskap på mitt stora barn. När han ritade eller förlåt skrev på väggarna tidigare idag så blev jag arg. Jag sa åt honom att man absolut INTE får rita på väggarna. 

Det där lilla ordet INTE borde ju inte få finnas till, alla som jobbar med barn har väl fått lära sig att inte använda ordet inte utan att istället tala om vad man får. Det borde jag ha gjort också...

När vi fixade middag, badade liten och skulle natta henne så fick Hampus sitta och skriva i ett block på köksgolvet. Tror ni att han gjorde det då? Jo det gjorde han men han skrev också en del på golvet... När jag lite avtrubbad av dagens vansinnesutbrott lugnt frågade vad som stod på sa han "Men jag har inte skrivit på väggen, bara på golvet"

Vad jag lärt mig idag:
Tala om vad som får göras "Du får skriva och rita på papper"

Inga kommentarer: