söndag 17 augusti 2014

Cykelvasan 2014

I fredags packades bilen och två förväntansfulla morsor i 40-årsåldern for mot Mora. 95 km cykel skulle det bli.
Inkvartering i en söt bondby, nummerlappsuthämtning och stärkande lunch blev fredagens aktiviteter. Väckarklockan på hemska 04:15. Bilen ner till Mora och så lastades cyklarna på lastbil och vi tog plats i första bussen mot Sälen. Onödigt tidigt kanske eftersom vi skulle starta kl 9:10. Framme i Sälen inser vi rätt snart att det är kallt, jäkligt kallt. Lite flyt med vädret då vi hinner cykla sista km fram till start innan regnet kommer. Vi trycker ner oss vid ett bord i det enda tältet som finns. Där käkas frukost och babblas det med folk omkring. Vi passar på att ekipera oss med armvärmare och benvärmare. Kl 8:00 går första start och i takt med att tältet töms på folk växer köerna till bajamajorna. Vi lyckas ta plats i rätt startfålla, väskor lämnas på lastbil för transport till Mora och bajamajorna blir besökta. 

Cyklingen då?
En uppförsbacke på 2,5 km i starten. Den hade jag hört talas om. Jag hade en armbandsklocka på armen och tänkte ha lite koll på tiden mha den. Målet var 20 km/timme. Första timmen hann jag 29 km på. Jag kände mig pigg och glad. Det var kul att cykla. Fram till mitten av loppet gick det lite trögare. Tog mig tid att stanna och äta och dricka vid alla stationer. Ville inte ta slut. Efter att ha passerat halva loppet började nedräkningen. Tidsmässigt låg jag bra till. Trampade på när det var plant och utför. Plötsligt var det bara 30 km kvar. Trampade på. 25 km kvar. Koll på klockan. Kan jag klara 4 timmar?!? Sista 10 km var kämpiga. Kramp i vader och lår men det gick bra så länge jag fortsatte att trampa. Gick i mål på 3:50:58.
Obeskrivligt nöjd med min prestation.
Tack Vasaloppet för ett bra arrangemang. Toppentrevliga funktionärer som servade med sportdryck, vatten, saltgurka och bullar.
Efter att ha duschat och käkat pizza var vi hemma i stugan kl. 16. Det blev sängläge direkt. Jag somnade kl 20 och sov till 07. Utvilad idag.





2 kommentarer:

Sara sa...

Sinnessjukt bra jobbat!!! Kram

Hanna sa...

Tack Sara! Känner mig väldigt nöjd.