torsdag 21 maj 2009

på grönbete

Idag har vi varit i Askersund och sett när en stor mjölkgård släppte ut hälften av sina mjölkkor på bete. Jag hade en bild för mitt inre där korna ystert hoppade omkring. Och visst dansade dom ut i hagen men de var väldigt intresserade av publiken. Många kor ställde sig och glodde över staketet på alla människor som samlats. En kossa nöjde sig inte med att stanna innanför staketet utan hon plöjde ner stängsel och stolpe och fastnade i detta samt lera i det djupa diket. Dramatik uppstod. Jag fick väldiga olustkänslor och barnen omkring började gråta. En bonde kom rusande och snart kom fler. Jag till skillnad från många andra avlägsnade mig från platsen med en tår i ögat. Stackars panikslagna ko. Efter en stund hade de dragit upp kon och hon traskade på egna ben tillbaka till lagården. Skönt tyckte vi.

När vi tittat och luktat färdigt styrde vi kosan mot Pelltorp. Där bjöds vi på lunch och sedan fika (nr 2 och 3...) En trevlig dag med trevligt sällskap. Tack för det!

Hemma gick jag lös på mitt eget grönbete, maskrosorna åkte väck. Säkert femte gången i år som jag tog bort ALLA jag såg. Var kommer de ifrån?

Slutligen har jag varit ute och sprungit, 2 varv i spåret. Beröm, beröm!





1 kommentar:

. sa...

Åh vad du är duktig! Heja, heja!