söndag 10 maj 2009

kontaktproblem

Svensk sjukvård brukade man tala gott om, men jag vet inte...
Förra veckan gjorde jag ett försök att komma i kontakt med vårdcentralen. Gick in på en hemsida för att hitta ett telefonnummer. Hittade en tjänst som innebar att man beskrev sitt tillstånd och sedan valde hur man ville bli kontaktad. Jag valde att jag ville bli kontaktad genom telefon, mobilnummer. Dagen därpå var jag vikarie i 3-4-5:an (=22 st minst sagt obstinata barn som ej ville ha mig som vikarie) Mobilen glömdes bort i röran. På kvällen hade jag ett kort e-mail:Hej Jag har ringt på det anvisade telnumret telsvar.Vi ringer upp dig imorgon bitti  mellan 08.00-09.00.Vänlig Hälsning DSK 
Morgonen därpå instruerade jag mina 13 förskoleklassare så att jag skullle kunna ta telefonen och lämna rummet. Straxt före 09.30 ringer en distriktssköterska. Jag blir nästan utskälld för att jag inte svarade dagen innan. Hon hade en allmänt otrevlig ton. Samtalet slutade med att hon talade om för mig att jag som ju hade mailat dom väl kunde boka min egen tid på snabbmottagningen. Snabbmottagningen är för de som behöver snabb hjälp...det jag söker för har jag haft i flera år. Känns inte så akut! Nu är i alla fall tiden bokad. 

Det här är verkligen en anledning till att jag drar mig för att kontakta vårdcentralen. Hur svårt kan det vara att styra upp verksamheten på ett vettigt sätt???

Inga kommentarer: