måndag 3 januari 2011

att omvända en gnällig femåring

Det nya livet rullar på bra. det har blivit en liten kort men snabb promenad idag också, 30 minuter och jag var lite sveden när jag kom in.
På matfronten försöker jag nu tömma frysen så att vi kan börja planera våra middagar lite bättre när jobbet drar igång på allvar nästa vecka. Igår fixade Hampus kvällsmat åt hela familjen, stekt korv med bröd. Han gjorde allt från att öppna korvpaket till att ta hand om disk och undanplock efteråt, mammas duktiga kille! Från och med nu ska han få hjälpa till mer i köket. Han sitter ofta och gnäller över ditt och datt som han inte tycker om och inte vill ha. Jag tänker mig att han ska få vara med och bestämma maträtter och grönsaker och sedan få hjälpa till att laga maten så att han ser att det ligger en del jobb bakom det som hamnar på våra tallrikar. Är han för liten för det? Nej det tycker inte jag i alla fall. Jag lovar att återkomma med rapporter om hans delaktighet i köket.

1 kommentar:

Sara sa...

Helt rätt och mycket bra intiativ! Kanske vore en bra idé här också...